VV De Meern telt energiewinst uit na komst warmtepomp
VV De Meern behoort al een aantal jaar tot de grootste amateurvoetbalclubs van Nederland. Duizenden leden zetten zich wekelijks in voor hún club. Voetballend, als vrijwilliger of al filmend. Onder andere dat laatste resulteerde tijdens De Groene Clubweken 2024 in de winst van een premium warmtepomp van Mitsubishi Electric.
De warmtepomp was een meer dan welkome winst en een mooie aanvulling op de al gemaakte verduurzamingsveranderingen. Over deelname aan de winactie twijfelde de vereniging dan ook geen seconde, want volgens Piet Eversdijk, lid van de Commissie van Beheer, zitten er nog veel meer duurzame wensen in de pijplijn. Hij licht toe: “Onze droom om een groenere club te worden is tweeledig. Ten eerste is er een maatschappelijke stroming, gestuurd door de overheid, die ons langzaam richting aardgasvrij wijst.
Als club willen we mee in die ontwikkeling. En ten tweede speelt geld ook een belangrijke rol. We willen de kosten voor iedereen, van het lidmaatschap tot de uitgaven voor de club, zo laag mogelijk houden. Door eenmalig flink te investeren in een nieuw systeem, hopen we er op de lange termijn meer besparingen uit te halen.”
De eerste helft: duurzame verlichting
Het stappenplan voor een verduurzamingstraject bij VV De Meern lag al een aantal jaar op tafel. Een onafhankelijk onderzoek naar de haalbaarheid van de diverse onderdelen en ook de coronaperiode rekten het proces, maar in de eerste helft scoorden de Merenezen al direct erg goed. Zo liggen er sinds 2017 78 zonnepanelen op het dak van de tribune, vervingen ze tussen 2019 en 2021 de verlichting van alle vijf de speelvelden en kwamen er in de plaats van de oude, energieslurpende koel- en vriesapparaten gloednieuwe zuinige varianten. Ook het clubgebouw zelf wordt steeds duurzamer. Iedere lamp die van nature aan vervanging toe is, wordt vervangen door een ledlamp. Daardoor alleen al daalde het elektriciteitsverbruik van 155.000 kWh naar zo’n 100.000 kWh per jaar.
Creatief met video
Maar ze willen meer. “Of eigenlijk minder”, grapt Eversdijk over het feit dat ze het aantal kuub aardgas per jaar willen verminderen. De winactie kwam daarbij als geroepen en bracht tegelijkertijd een uitdaging met zich mee. Want hoe pak je zo’n actie aan, waarbij je een warmtepomp ter waarde van € 30.000 voor jouw voetbalclub kunt winnen? Peter Muizebelt, clubexpert bij Mitsubishi Electric voor onder andere voetbalclubs in de regio midden en het oosten van het land, was al in een eerdere periode betrokken via De Groene Club om VV De Meern van adviezen te voorzien. Denk daarbij aan het bespreken van de verduurzamingsstappen die ze met warmtepompen zouden kunnen doorvoeren. Hij hield echter de lippen stijf op elkaar over de selectie van de winactie, waardoor de club aangewezen was op de eigen creativiteit. Aan die creativiteit bleek binnen de club geen gebrek.
“Eén van onze leden, Cherine Benjamil, begon net haar eigen bedrijf in videopromotie en stond te trappelen om ons te helpen. Het filmen en monteren van de opnames nam ongeveer een week in beslag en aan het eindresultaat werkten tientallen leden mee”, vertelt Eversdijk trots. Alklima’s Muizebelt vult aan: “Nadat ze het creatieve filmpje instuurden, bleek dat ze een ijzersterke inzending hadden. De letterlijke energie die ze erin staken en de hoeveelheid mensen die ze bij elkaar wisten te brengen, waren bijzonder. Zoveel aandacht voor duurzaamheid samenbrengen bij een club is erg bijzonder. Precies om die reden wonnen ze uiteindelijk.”